Najczęstsze przyczyny wypadków na budowie

bhp budownictwo

Bezpieczeństwo na budowie, w porównaniu z innymi miejscami wykonywania pracy, charakteryzuje się wysoką liczbą wypadków przy pracy, niestety bardzo często mamy do czynienia z wypadkami   śmiertelnymi i ciężkimi, do których corocznie dochodzi na placach budów.

Bezpieczeństwo na budowie stało się w ostatnich latach bardzo ważnym obszarem zarządzania w firmach budowlanych.

Poniżej przedstawiamy, jak kształtowały się wskaźniki wypadkowości w budownictwie w ostatnich latach. Można rozróżnić następujące typy wypadków przy pracy w budownictwie:

  • potknięcie się, upadek na tym samym poziomie (ok. 15%) lub
  • wypadek spowodowany przez spadający z góry przedmiot, niewłaściwe użycie narzędzi (13%),
  • upadek z wysokości (11%),
  • zasypanie, wciągnięcie do dołu (3%).

Pracodawcy uważają, że ok. 70% przyczyn wypadków na budowie wynikało z nieostrożnego zachowania poszkodowanych pracowników (dane uzyskane ze statystycznych kart wypadków).

Wypadkom przy pracy na terenach budowy, związanym z użytkowaniem rusztowań i drabin, uległo około 50% poszkodowanych w wypadkach.

Najczęstsze przyczyny wypadków na rusztowaniach i drabinach ustalone przez inspektorów PIP, to:

bhp budownictwo

Techniczne (najrzadsza przyczyna zdarzeń wypadkowych):

  • niestabilność czynnika materialnego,
  • wady materiałowe,
  • wady zmęczeniowe,
  • niedotrzymanie paramentów technicznych, z których wykonane są rusztowania,
  • wykonanie rusztowania niezgodnie z projektem lub niewłaściwa konstrukcja rusztowania,
  • wykonywanie prac bez odpowiednich środków ochrony zbiorowej,
  • niewłaściwe wykonanie i konserwacja instalacji i urządzeń elektrycznych.

Organizacyjne (najczęstsza przyczyna zdarzeń wypadkowych):

  • niewłaściwa organizacja pracy na placu budowy,
  • niedostateczny nadzór nad pracownikami,
  • brak przestrzegania przepisów i zasad bhp,
  • brak instrukcji użytkowania rusztowań oraz maszyn i urządzeń występujących na stanowisku pracy,
  • niedostateczne przygotowanie zawodowe pracownika,
  • uchybienia w zakresie przygotowania pracowników do pracy w postaci,
  • brak szkoleń bhp w tym instruktażu stanowiskowego,
  • brak orzeczeń lekarskich o braku przeciwwskazań do pracy np. na wysokości,
  • niedostarczenie pracownikowi przez pracodawcę środków ochrony indywidualnej szczególnie do pracy na wysokości,
  • nieprzestrzeganie przez pracowników norm dźwigania.

13.
1. Masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych przez jednego pracownika nie może przekraczać:

1) dla kobiet – 12 kg przy pracy stałej oraz 20 kg przy pracy dorywczej;

2) dla mężczyzn – 30 kg przy pracy stałej oraz 50 kg przy pracy dorywczej.

  1. Masa przedmiotów podnoszonych przez jednego pracownika na wysokość powyżej obręczy barkowej nie może przekraczać:

1) dla kobiet – 8 kg przy pracy stałej oraz 14 kg przy pracy dorywczej;

2) dla mężczyzn – 21 kg przy pracy stałej oraz 35 kg przy pracy dorywczej.

  1. Jeżeli przedmioty są przenoszone przez jednego pracownika na odległość przekraczającą 25 metrów, masa przenoszonych przedmiotów nie może przekraczać:

1) dla kobiet – 12 kg;

2) dla mężczyzn – 30 kg.

  1. Jeżeli przedmioty są przenoszone przez jednego pracownika pod górę po nierównej powierzchni, pochylniach lub schodach, których maksymalny kąt nachylenia nie przekracza 30o, a wysokość przekracza 4 metry, niezależnie od odległości, na jaką przedmioty są przenoszone, to masa tych przedmiotów nie może przekraczać:

1) dla kobiet – 12 kg;

2) dla mężczyzn – 30 kg.

  1. Jeżeli przedmioty są przenoszone przez jednego pracownika pod górę po nierównej powierzchni, pochylniach lub schodach, których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30o, a wysokość przekracza 4 metry, niezależnie od odległości, na jaką przedmioty są przenoszone, to masa tych przedmiotów nie może przekraczać:

1) dla kobiet – 8 kg przy pracy stałej oraz 12 kg przy pracy dorywczej;

2) dla mężczyzn – 20 kg przy pracy stałej oraz 30 kg przy pracy dorywczej.

Przyczyny ludzkie, czyli:

  • Nieużywanie przez pracowników środków ochrony indywidualnej, przydzielonych przez pracodawcę.
  • Nieznajomość przepisów i zasad bezpieczeństwa pomimo wzięcia udziału w szkoleniu bhp.
  • Lekceważenie przepisów bhp zaznanych pracownikowi.
  • Spożycie alkoholu.

W następnej kolejności są wypadki związane z użytkowaniem maszyn do robót ziemnych:

  • koparek,
  • koparko-ładowarek,
  • koparko-spycharek,
  • spycharek,
  • ładowarek oraz
  • żurawi.

Statystyki informują, że jest to około 9% wszystkich wypadków na budowie, bardzo często dochodzi do najechania, potrącenia, uderzenia przez transportowany ładunek.

Jak wynika ze zbadanych przez PIP wypadków z udziałem maszyn do robót ziemnych, maszyny te często:

  • nie mają właściwych urządzeń zabezpieczających,
  • nie są wyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową,
  • niewłaściwa stateczność maszyny, tzn. poruszanie się po skarpie nieutwardzonej powoduje np. przewrócenie się maszyny.

Podobne wpisy

  • Sporządzenie dokumentacji powypadkowej

    Jeśli Państwa pracownik uległa wypadkowi w pracy lub w drodze do pracy lub z pracy, proszę nie zwlekać i niezwłocznie skontaktować się z nami. Zlecając naszej firmie wykonanie niezbędnej dokumentacji powypadkowej mają państwo pewność, dokonania fachowej oraz rzetelnej dokumentacji powypadkowej. Zajmiemy się wszystkim formalnościami. Wypadek przy pracy Za wypadek przy pracy uznawane jest każde zdarzenie…

  • Zakładasz firmę – jakie szkolenia i obowiązki

    Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) są kluczowym elementem odpowiedzialności pracodawcy za zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników. Oto najważniejsze zasady dotyczące organizowania szkoleń BHP, które pracodawca musi przestrzegać, aby zapewnić bezpieczne warunki pracy: Systematyczne szkolenia BHP Pracodawca ma obowiązek prowadzenia regularnych, systematycznych szkoleń w zakresie BHP. Szkolenia te powinny obejmować ogólne zasady bezpieczeństwa…

  • Służby BHP w zakładzie pracy

    Pracodawca ma obowiązek zorganizowania służby bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) w swoim zakładzie pracy, a forma organizacyjna tej służby zależy od liczby zatrudnionych pracowników oraz specyfiki pracy, w tym zagrożeń i uciążliwości związanych z wykonywaną pracą. Służba BHP pełni kluczową rolę w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów i zasad bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Poniżej przedstawiono…

  • Choroba zawodowa

    Choroba zawodowa to stan chorobowy, który można przypisać bezpośredniemu wpływowi szkodliwych czynników związanych z warunkami pracy. Zgodnie z art. 235¹ Kodeksu pracy, choroba taka musi być wymieniona w wykazie chorób zawodowych oraz powinna wynikać z „narażenia zawodowego” na działanie tych czynników. Ocena narażenia zawodowego – rodzaje czynników Podczas oceny, czy dane schorzenie można zakwalifikować jako…

  • Praca przy komputerze – nowe przepisy BHP

    Nowe przepisy BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe od 17 listopada 2023 r. Wprowadzenie nowych przepisów Od piątku, 17 listopada 2023 r., obowiązują znowelizowane przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Pracodawcy mają sześć miesięcy na dostosowanie się do nowych wymagań. Zakres obowiązywania przepisów Nowe przepisy dotyczą tylko stanowisk…

  • Uprawnienia SEP

    Uprawnienia SEP (Stowarzyszenia Elektryków Polskich) są kluczowym elementem w branży elektrycznej, dającym pracownikom możliwość potwierdzenia swoich kwalifikacji w zakresie pracy z urządzeniami i instalacjami elektroenergetycznymi, cieplnymi i gazowymi. Posiadanie takich uprawnień jest istotne zarówno dla rozwoju kariery zawodowej, jak i dla zwiększenia szans na znalezienie pracy w wielu firmach, które wymagają potwierdzonych kompetencji w tych…